Suriname 9-2-2012 t/m 14-2-2012 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ireen Aart - WaarBenJij.nu Suriname 9-2-2012 t/m 14-2-2012 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ireen Aart - WaarBenJij.nu

Suriname 9-2-2012 t/m 14-2-2012

Door: ireenvanaart

Blijf op de hoogte en volg Ireen

15 Februari 2012 | Nederland, Amsterdam

Na een korte maar erg leuke laatste stagedag was het eindelijk zo ver: vakantie, op naar Suriname met Dennie en Linda! Toen ik thuis kwam heb ik snel mijn koffer ingepakt en om 5 uur vertrokken naar Hato. Om half 8 was het tijd om te vliegen. Hoewel Linda een iets goedkoper vliegticket had konden we wel gezellig naast elkaar zitten. De vlucht ging prima en we hadden een tussenlanding in Trinidad. Helaas was het al donker dus toen niets van het land kunnen zien. Om half 12 plaatselijke tijd (het is daar 1 uur later dan op Curaçao) landen we op Paramaribo. Toen ik daar uit het vliegtuig stapte voelde ik al gelijk dat de lucht vochtiger was, kreeg gelijk natte handen. Na lang wachten konden we door de douane en nadat we de koffers hadden gepakt konden we naar buiten. Daar kwamen gelijk veel taxichauffeurs naar ons toe maar we hadden al vervoer geregeld. Een vriend van onze huisbaas zou ons op komen halen. Deze hadden we snel gevonden dus we konden naar ons studentenhuis. In Suriname rijden ze links dus het zag er raar uit, vooral de rotondes die de ‘verkeerde’ kant op werden genomen.
Ons studentenhuis was prachtig, vlakbij het centrum. We hadden een 3-persoons studio, dus een eigen keuken en WARME douche en toilet. Ik sliep samen met Linda in een heerlijk 2persoons bed en er was een airco dus we konden lekker onder de dekens kruipen, echt genieten! In het huis woonde nog 10 Belgische stagiaires, allemaal meiden, echt een kippenhok dus maar gelachen om het taaltje!
Nadat we onze koffers hadden weggezet zijn we met onze chauffeur op stap geweest naar een Braziliaans café. Het was wel gezellig maar ik voelde me niet echt op mijn gemak. We waren de enige blanken in de tent dus werden veel bekeken en verder kende we niemand. Uiteindelijk zijn we om half 4 keurig thuis gebracht.
De volgende dag zijn we om 11 uur erop uit gegaan om de stad te ontdekken. We hebben bij een toeristenbureau een plattegrond met een route voor een stadswandeling gehaald. Nadat we iets hadden gegeten zijn we de route gaan volgen. Paramaribo is een bijzondere stad, je kan merken dat er veel gebeurd is en af en toe lijkt het net alsof je in een westernfilm loopt want de meeste huizen zijn van hout. De route leidde onder andere door de palmentuin, langs de waterkant, langs Fort Zeelandia en een moskee en synagoge die naast elkaar staan. Van huisgenootje Cira, die Surinaamse is, hadden we een lijstje meegekregen van dingen die we gezien en gedaan moesten hebben. Hierop stonden ook een aantal restaurant en de eerste avond zijn we voor de chinees Chi Min gegaan, erg lekker. Paramaribo is een hele goedkope stad, voor het eten en drinken bij de chinees betaal je omgerekend nog geen 10 euro en ook dingen als taxi’s en busjes zijn erg goedkoop.
Overdag hebben we ook wat folder bekeken en toeristenbureaus bezocht want we wilde heel graag het binnenland in. Veel 2daagse tours konden we niet op zo’n korte termijn boeken maar uiteindelijk is het toch gelukt! Het is een trip naar Brownsberg en Ston-eiland geworden, met z’n 3e en een gids.
Zaterdag werden we al om 7 uur ’s ochtends opgehaald door onze leuke gids. Er stond een 3 uur durende rit op het programma. Het eerste deel waren de wegen nog goed en zag je al steeds meer groen langs de weg. De laatste 15 kilometer was een onverharde weg die de berg op leidde. Er waren veel gaten in de weg en het was erg glad door de regen. De rit was spectaculair en bij één haarspeld bocht ging het bijna mis. De auto gleed weg waardoor we tegen een zandwand reden die in de binnenbocht stond. Gelukkig had de gids de auto snel weer onder controle en lukte het om uiteindelijk veilig de 500 meter hoge berg te beklimmen met de auto. Boven op de berg hebben we ons omgekleed en de tassen hergepakt. Gewapend met flessen water, stokken en een regenjas waren we klaar voor een lange wandeltocht. We hebben twee watervallen bezochten en dat was echt prachtig! We hadden onze zwemkleding aan dus lekker onder de watervallen gestaan en de flesjes water bijgevuld. De wandelingen omhoog waren soms pittig maar alsnog erg mooi. De gids wist veel te vertellen over de jungle en we hebben zelfs brulapen gespot. Hoog in de bomen was een groep apen, sommige met baby’s op de rug, echt super om dat zo in het wild te zien. Na een tocht van ongeveer 6 kilometer en 6 uur waren we weer boven op de berg. Hier kregen we een heerlijke Surinaamse maaltijd met kip, bami, nasi en tajerblad. Na het eten zijn we nog even naar het uitzichtpunt gelopen vanaf waar je het stuwmeer zou moeten zien. Zou moeten zien inderdaad want wij konden niets zien vanwege de mist. We zijn vervolgens weer in de auto gestapt om de berg af te dalen. Ook dit was een spectaculaire toch en af en toe best spannend want we reden soms best dicht langs de afgrond. Gelukkig ging het allemaal goed en zijn we bij Ston-eiland aangekomen. Dit ligt aan een stuwmeer dat is aangelegd om energie op te wekken. Hiervoor hebben ze een dam gebouwd en delen land onder water gezet. Het ziet er heel gaaf uit want overal steken dode boomstammen boven het water uit en onderwater staan er nog gewoon huisjes maar daar is niets meer van te zien door het hoge water. We sliepen in een hutje met alleen 4 bedden en klamboes. Voor de wc moesten we naar een ander gebouwtje dus een klein beetje het campinggevoel. Na aankomst hebben we hangmatten opgehangen en even lekker geluierd. We hebben ons gewassen in het meer want de douches waren niet heel schoon en het water dat eruit kwam komt rechtstreeks uit het meer dus konden we net zo goed daar ons in wassen. Wel een bijzondere ervaring. Na het eten was er een kampvuur en na een drankje in de hangmat ben ik naar bed gegaan. Niet heel goed geslapen want het matras was erg dus en de wekker stond om 6 uur om de zonsopgang te zien. Helaas was het ook nu weer bewolkt en hebben we het wel licht zien worden maar geen zon gezien. Toen nog even geslapen en daarna konden we zo aanschuiven voor het ontbijt. Na het ontbijt hebben we met een grote groep Belgische jongeren een boottocht gemaakt over het stuwmeer, tussen alle bomen door. Hier hebben we een waterval bezocht en beklommen. Best glad en op blote voeten dus soms best spannend maar wel tof! Vervolgens zijn we om een illegale goudmijn wezen kijken en hebben we even geluierd op een eilandje. Na de boottocht zijn Dennie en de gids gaan vissen. Linda en ik hebben ze nog even geholpen maar vissen is niet mijn ding. Ik ben toen alvast begonnen om mijn tas in te pakken en het hutje op te ruimen. Rond 4 uur zijn we weer richting huis gegaan. De jungletour was erg geslaagd, prachtige natuur gezien, apen gespot en op een bijzondere plek geslapen.
Maandagochtend zijn we wezen dolfijnen spotten, iets wat ik graag wilde doen zodra ik de foldertjes had gezien. Met een bootje gingen we de rivier op en al vrij snel waren de eerste vinnetjes in zicht. Er waren grote groepen dolfijnen, eerst van een afstandje maar later waren er ook een paar dichtbij, heel gaaf! Sommige kwamen af en toe best ver het water uit, hierdoor konden we ze goed zien! Vervolgens werden we afgezet op Fort Nieuw-Amsterdam waar we een uur hebben rondgekeken. ’s Middags zijn we naar de dierentuin geweest, ook leuk. ’s Avonds hebben we heerlijke roti gegeten en thuis was tijd om te relaxen en de koffers weer in te pakken. Hierbij kwam Linda een aantal gezichtsmaskertjes tegen dus die hadden we opgedaan en hier kon Dennie natuurlijk niet aan ontkomen dus ook hij werd kreeg er één opgesmeerd.
We moesten dinsdagochtend om 4 uur inchecken dus we zouden om 3 uur opgehaald worden door de vriend van de huisbaas. Linda had al heel het weekend de wekker in beheer dus zo ook deze nacht. Hij stond om 2 uur maar waarschijnlijk heeft ze hem toen per ongeluk uitgedrukt i.p.v. gesnoozed want er werd opeens op onze deur geklopt. We schrokken wakker en het bleek 3 uur te zijn. Gelukkig hadden we alles al opgeruimd en nadat we de laatste dingen hadden ingepakt zaten we om 10 over 3 in de auto en waren we net op tijd op het vliegveld. Het is maar goed dat deze man ons op haalde want hij had de sleutel van het hek en kon daardoor op onze deur kloppen. Een gewone taxichauffeur had dat niet gekund dus of we dan ons vliegtuig hadden gehaald, waarschijnlijk niet. De terugvlucht ging ook weer goed. Nu was het licht dus mooi Trinidad en Curaçao van boven kunnen bekijken.

Inmiddels is het woensdagavond en kan ik terug kijken op een hele leuk vakantie en die erg gezellig was en waar we mooie dingen hebben gezien.
Vandaag moest ik mijn kamer uit en slaap ik mijn laatste twee nachtjes bij Cira. Het is niet goed voor te stellen dan de 5 maanden Curaçao nu heel bijna voorbij zijn. In het vliegtuig moet je een formulier invullen over waar je verblijft en hoeveel nachten je blijft. Toen ik 5 maanden geleden in het vliegtuig zat paste het aantal nachten niet eens in de 2 hokjes. Nu moest ik 3 invullen.
Ik vind het aan de ene kant jammer dat het voorbij in want Curaçao blijft heerlijk en ik vind het jammer dat ik hier nog 2 lieve mensen moet achterlaten maar het is ook wel goed geweest. Er zijn al heel veel leuke huisgenoten weggegaan en het is dus erg wennen met de nieuwe groep. Ik heb zin om iedereen in Nederland weer te zien, zin in carnaval en zin in Groningen. Alleen die kou, vreselijk, ik denk dat ik na een week wel weer genoeg heb van Nederland en terug verlang naar het strand maar we zien wel hoe het loopt. Ik ga in ieder geval weer genieten van alle Nederlandse luxe zoals een wasmachine waar je kleren schoon uitkomen, een goede supermarkt om de hoek, tv kijken op een lekkere bank en vooral een warme douche.

Voor nu wil ik jullie bedanken voor het lezen van mijn blogs en de leuke reacties hierop! Tot snel allemaal!

Liefs vanaf Curaçao


  • 16 Februari 2012 - 06:54

    Ruud:

    hee was een goede keuze om er heen te gaan lees ik en het gaat nu snel ja
    tot zaterdag x

  • 16 Februari 2012 - 07:18

    Andre:

    Hoi Ireen,
    wat heb je weer een boeiend reisverslag geschreven. Ik zie je belevenissen zó voor me. Nog 2 nachtjes en dan zie ik je weer op Schiphol. Nog even genieten van de warmte en de zon en alvast een hele goeie reis

    liefs papa

  • 16 Februari 2012 - 07:29

    Thies:

    Hallo Ireen leuk reisverslag ben benieuwd naar de foto's. De koude in Nederland valt wel mee het is al 25 graden warmer dan vorige week.
    Goede terug reis en we zien je hopelijk snel.

    gr Thies

  • 16 Februari 2012 - 08:17

    Jeannine:

    Hee Ireen! Fijn dat je het zo leuk hebt gehad daar :) In het familieweekend spreek ik je weer :) Neem je dan foto's mee?

    Goeie reis! Liefs,,

  • 16 Februari 2012 - 08:45

    Francien:

    Oooh Ireen wat klinkt dat ontzettend gaaf! Echt een ervaring om nooit te vergeten!

    Tot snel! Liefs xx

  • 16 Februari 2012 - 09:02

    Hilde:

    Hé Ireen!Wat maak je toch een leuke dingen mee en het is je zo gegund!Toch zijn wij blij dat je weer terug komt hoor!Blij als je weer op Nederlandse polderbodem zal staan!En Tim zal ook blij zijn als hij je weer ziet,hij is erg met je bezig.
    Hij kreeg met valentijn een kaart(van mij) en toen hij hem zag zei hij gelijk"oh,die is vast van Ireen!!"en op school mochten ze iets maken voor iemand die ze erg lief vonden en dat zijn jij en ik geworden(sorry papa).
    Tot zaterdag en een hele goeie reis gewenst!Grt.Hilde

  • 17 Februari 2012 - 13:51

    Vera:

    Jeeeeh! En weer naar muziek op vrijdag! We doen maandag een drankje hoor, tot dan :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ireen

Welkom op mijn weblog! Ik ga proberen hier regelmatig iets te plaatsen over mijn belevingen op Curacao.

Actief sinds 02 Sept. 2011
Verslag gelezen: 683
Totaal aantal bezoekers 10514

Voorgaande reizen:

09 September 2011 - 18 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: