Australië!! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Ireen Aart - WaarBenJij.nu Australië!! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Ireen Aart - WaarBenJij.nu

Australië!!

Blijf op de hoogte en volg Ireen

29 Oktober 2015 | Australië, Brisbane

Hi mate!

Na 2 maanden eindelijk weer een nieuwe blog vanuit een nieuw continent, Oceanië dit keer. Maar eerst nog even terug naar Azië. Toen ik voor de eerste keer in Bangkok was had ik een jongen leren kennen en we bleken rond dezelfde tijd in Kuala Lumpur, hoofdstad van Maleisië, te zijn dus daar hebben we elkaar weer opgezocht om een paar dagen samen de stad te verkennen. We waren er tijdens de onafhankelijkheidsdag, een grote nationale feestdag. Sinds een paar jaar wordt er de dagen voor deze feestdag geprotesteerd tegen de minister president omdat hij behoorlijk corrupt schijnt te zijn. Dit jaar waren de regels voor het protest aangescherpt en mochten de mensen nog maar 1 dag protesteren en niet de gele protestsshirts aan. Daar hielden ze zich niet aan want 2 dagen lang waren de straten overvol met gele t shirts! Het ging er gemoedelijk aan toe, al lag het hele bussysteem wel plat omdat de iedereen op de weg liep. Gelukkig werkte de metro en de skytrain wel gewoon dus konden we gewoon de stad verkennen. Onafhankelijkheidsdag werd groots gevierd met onder andere optochten in de ochtend, maar wij kwamen iets te laat ons bed uit om daar wat van te zien ;) De avond daarvoor was er een vuurwerkshow bij de Pertorian towers, erg mooi. En wauw, wat zijn die torens mooi in het echt!!
Na een paar gezellige dagen in het leuke Kuala Lumpur was het tijd voor Australië! Na een prima vlucht van ongeveer 5,5 uur kwam ik aan in Perth, aan de westkust van Australië. Perth is een leuke, schone en moderne stad. Het centrum van Perth bestaat vooral uit zakelijke en culturele gebouwen en winkels, en de meeste mensen wonen in de buurten om het centrum heen. Zodra het 6 uur is loopt de stad dus leeg en is er weinig meer te beleven, wel even wennen na 3 maanden Azië waar het leven op straat pas begint als het donker wordt. Rondom Perth is veel te doen, zo is er een leuk stadje Fremantle dat aan de kust ligt dus daar kon ik een mooie zonsondergang zien. Ook ben ik 2 dagen naar het prachtige Rottnest Island gegaan en op dat eiland ben ik een beetje verliefd geworden, prachtige witte stranden, ruige rotskusten en ik zag er zeeleeuwen! Ook schijn je er prachtig te kunnen snorkelen rondom scheepswrakken maar daar was het water nu nog te koud voor dus de volgende keer wil ik hier graag in de zomer naar toe  (maar eerst de rest van de wereld zien;p). Ook heb ik een tour naar de Pinnacles Dessert gedaan. Deze woestijn staat vol moet pilaren van kalksteen, erg bijzonder om te zien!
Mijn laatste weekend in Perth werd ik vergezeld door Mariska, we waren 2 weken huisgenoten op Curaçao en hebben elkaar daarna nog 1 keer gezien in Nederland. Zij werkt nu op een boerderij in de buurt van Perth dus dit was de uitgelezen kans voor een nieuwe reünie, en het was heel erg gezellig! Zondag was mijn verjaardag maar dan zou ik de hele dag in de trein zitten dus we gingen het zaterdag alvast vieren. Eerst ben ik met Mariska uit eten geweest en daarna met onze kamergenoten op stap. We hebben om 12 uur geproost op mijn verjaardag een daarna nog een paar uur lekker gefeest, super leuk! Na 3 uurtjes slaap was het tijd om afscheid te nemen want er stond een 44 urige treinreis op de planning naar Adelaide. Ik vond dat ik niet jarig kon zijn zonder taart te eten en ik wilde dit ook niet alleen doen dus ik had zaterdag 2 taartjes gekocht. Ik vertelde Tony, de man die in onze cabine werkte dat ik jarig was en taart bij me had. Hij zei dat ik het wel in de koelkast kon zetten zodat we het vanmiddag met z'n allen konden eten. Na de lunch was ik met een kleine kater en veel slaapgebrek in slaap gevallen en toen kwam Tony naar me toe met de vraag of ik even wilde helpen in de keuken. Met mijn slaperige kop had ik niet door dat heel de cabine leeg was dus toen ik het restaurant in kwam lopen zaten mijn mede-passagiers daar en begonnen ze te zingen! Ze hadden een kaart geschreven voor me en ik kreeg een tas met cadeautjes van het personeel. Ze hadden de appeltaart opgewarmd en er een vanille sausje bijgemaakt dus zo heeft iedereen taart gehad en voelde ik me echt jarig! Het personeel had nog nooit meegemaakt dat iemand zelf taart mee bracht. Tony zei dat dat wat hem betreft best vaker mag gebeuren, hij stond alle overgebleven taart op te eten;) De treinreis verliep prima. Door mijn taartenactie had ik gelijk nieuwe vrienden gemaakt dus we hebben veel gekletst en spelletjes gedaan en dankzij mijn thaise slaappillen ook redelijk geslapen. Na 2 dagen kwamen we aan in Adelaide. Adelaide vind ik, op de prachtige botanische tuin na, niet een heel boeiende stad. Dankzij het verjaarscadeau van papa en mama heb ik boottocht gedaan waarbij je met wilde dolfijnen kon zwemmen. Helaas waren er heel weinig dolfijnen te vinden die ochtend. We zijn een paar keer het ijskoude water, zelf met een wetsuit aan was het steenkoud, in gegaan maar er was telkens maar 1 dolfijn die even snel een kijkje bij ons kwam kijken en toen weer weg ging. Eén keer zag ik onder water een moeder met een babydolfijn, heel mooi! We hadden dus wat pech met de dolfijnen maar er waren wel super veel zeeleeuwen waartussen we in het water konden en dat schijnt dan weer bijna nooit te gebeuren, erg bijzonder dus. Wilde dolfijnen gezien en met zeeleeuwen gezwommen,  weer een bijzondere dag dus!
De volgende stop was Alice Springs, midden in Australië. Tijd voor een nieuwe treinreis, dit keer 'maar' één nachtje. Tijdens de vorige treinreis bleek dat Diana, een van mijn treinvrienden, en ik 4 dezelfde treinen hadden geboekt dus ook nu konden we weer gezellig samen reizen. Alice Springs ligt midden in de woestijn en er is heel weinig te doen maar het ligt vlakbij (lees: 6 uur rijden) Uluru  (Ayers rock) en dus wel erg populair onder de toeristen. De meeste mensen blijven maar 1 of 2 dagen in Alice Springs maar aangezien de trein maar 1x in de week rijdt moest ik 1,5 week in Alice Springs blijven. Ik had de 3 daagse tour naar de rotsformaties midden in die 1,5 week geboekt dus moest me eerst nog een paar dagen in het stadje vermaken. Gelukkig had ik een leuk Italiaans kamergenootje die op dezelfde dag als mij op toer ging dus we konden gezellig samen relaxen, koken (altijd fijn Italiaanse reisgenoten) en we hebben een mooie mountainbike tocht gemaakt en vervolgens de zonsondergang gekeken tussen een heleboel kangaroo's! En toen was het eindelijk zover, op naar Uluru! Ik heb een 3daagse tour gedaan waarbij we veel gelopen hebben rondom Uluru, door The Olgas en over Kings Canyon, prachtige zonsopgangen en -ondergangen hebben gezien en buiten onder de sterrenhemel sliepen in een swag. Een swag is een soort grote slaapzak van zeil met daarin een matrasje waar je in een slaapzak in gaat liggen. 's Nachts was het rond de 7 °C maar met 2 paar sokken, 3 lagen kleding over mijn onderlichaam, 5 lagen over mijn bovenlichaam, mijn sjaal om en iets over mijn hoofd had ik het maar een klein beetje koud en dus prima geslapen! Echt een prachtige tour en bijzonder om hier na jaren dromen eindelijk te zijn! De rest van de dagen in Alice Springs heb ik vooral zo weinig mogelijk gedaan want behoorlijk wat spierpijn en zere voeten van al dat hiken, dus lekker met een boekje in de zon. Daarna weer terug met de trein naar Adelaide van waaruit ik een 2 daagse tour naar Kangaroo Island heb gedaan. Dit is echt een super mooi eiland met mooie stranden, heuvels met een prachtig uitzicht, bijzondere rotsformaties en woeste kustlijnen. Naast kangaroo's hier veel koala's met baby's gezien en vooral heel veel zeeleeuwen. We zijn met een gids het strand op gegaan waar de zeeleeuwen lagen, bijzonder om zo dicht bij te zijn! Daarna ben ik met de trein naar Melbourne gegaan, 12 uurtjes duurde het dit keer, kort stukje dus ;) Melbourne is mijn favoriete stad tot nu toe, mooie mix tussen oude en nieuwe gebouwen, veel water en groen en vooral een hele leuke sfeer! In Melbourne ben ik met een kamergenootje naar de musical van de Lion King geweest, heel erg mooi! De musical komt weer naar Nederland en dan wil ik hem zeker weer zien want had nu telkens de Nederlandse liedteksten in mijn hoofd ;) Met hetzelfde kamergenootje en 2 anderen hadden we voor 2 dagen een auto gehuurd om de Great Ocean Road te rijden, wat een prachtige route! Verlaten stranden, ruige rotskusten en natuurlijk de beroemde rotsen de 12 apostelen. Dit waren twee super mooie en gezellige roadtripdagen! Daarna weer terug naar Adelaide gegaan om vervolgens met de trein naar Sydney gegaan. De gemiddelde leeftijd van mijn medereizigers lag dit keer erg hoog dus de rit was niet zo gezellig als de andere keren maar de mooie landschappen maakte een hoop goed! De eerste blik op het Operahouse vond ik een bijzonder moment,  gelijk het besef dat je echt in Sydney bent! Het Operahouse is trouwens in het echt veel geler dan je ziet op alle (gephotoshopte) foto's ;) Ik heb ook het Operahouse van binnen bekeken, stond niet op de planning vanwege de hoge toegangsprijs maar er was open huis dus het was gratis. Dus samen met duizenden Aziaten heb ik alle verschillende zalen en een paar backstageruimtes gezien. Een erg bijzonder gebouw maar ik hou meer van de echte oude theaters, al ben ik wel groot fan van de roze met gouden theaterstoelen♡ Ik heb die ochtend ook flink bijgekletst met Tessa, de dochter van vrienden van mijn ouders. Die wonen in Denemarken en daar gingen we vroegen heel vaak heen. Tessa had ik al jaren niet meer gezien en nu bleken we tegelijkertijd in Sydney te zijn, in hetzelfde hostel, hoe toevallig! Sydney vind ik ook een erg leuke stad en vlakbij liggen de Blue Mountains. De weervoorspellingen voor dit nationaal park waren de hele week slecht maar ik besloot toch te gaan. 'S ochtends zou het het beste zijn dus ik ben eerst naar het uitzichtpunt voor de drie gezusters gegaan. Dit was een goede keus want 30 minuten nadat ik mijn selfie met de 3 zussen had geschoten trok het dicht en heb ik de rest van de dag alleen nog maar wolken en regen gezien. Ondanks de regen besloten om nog naar een ander deel van het park te gaan en daar heb ik een prachtige wandeling gemaakt en door de mist zag het er nog mooier uit. Helaas zorgde die mist er wel voor de dat ik de mega grote waterval niet te zien kreeg,  maarja goede reden om nog eens terug te gaan ;)
Na Sydney was het tijd om te aan het laatste deel van mijn Australië reis te beginnen: de oostkust. Mijn eerste stop was Byron bay, dit was zo'n 13 uur met de nachtbus, wel weer even wennen na al die nachten in de ruime trein ;) Die middag met een groepje hostelgenoten naar de vuurtoren gelopen, een flinke klim, zeker met de spierpijn van de Blue mountains nog in mijn benen en na maar 3 uurtjes slaap maar het was erg mooi en we konden de dolfijnen in de zee zien zwemmen :D De volgende dag ben ik met een tour naar Nimbin gegaan. Dit is een echt hippie dorpje inclusief de bijbehorende 'happy stuff', er hing dan ook een erg gezellige sfeer! Verder lekker op het strand gelegen en goed gestapt, het waren erg gezellige dagen! Nu ben ik in Brisbane en heb vandaag mijn laatste weken in Australië ingepland, nog zo veel moois te doen voordat ik Australië moet verlaten. Gelukkig heb ik veel zin om Nieuw Zeeland te ontdekken, dat zal het iets makkelijker maken om hier in het vliegtuig te stappen want eigenlijk wil ik nog helemaal niet weg, wat een fijn en mooi land is Australië! Of zoals ze hier zeggen: awesome!!

Ben nu al meer dan 5 maanden weg, ongelofelijk de tijd vliegt. Binnen 2 maanden ben ik alweer terug. Zijn jullie al aan het aftellen? ;)

Liefs uit Aussie!

  • 29 Oktober 2015 - 13:52

    Nelly:

    Zeker zijn we aan het aftellen! Maar zolang het jou goed gaat, genieten we op afstand met je mee!
    Geniet van wat nog komen gaat, het gaat echt snel allemaal, liefs mama

  • 29 Oktober 2015 - 20:01

    Greet Blok:

    Hey ireen, wat een prachtig verhaal weer ,geniet er van en wat gaat de tijd snel moet je maar niet teveel aan denken ,we wensen jou nog een fijne tijd met alles wat nog verder op je pad komt. Lieve groet van de fam blok

  • 29 Oktober 2015 - 20:46

    Vera:

    Jeeeeh, eindelijk weer! Van mij mag je wel vaker van deze reisverslagen schrijven, zo leuk om te lezen. Wat een mooie en bijzondere dingen maak je allemaal mee, en wat een goed en bijzonder verjaardagscadeau van je ouders. Ben helemaal niet jaloers hoor :) hier gaat het leven met werk, studeren en tentamens gewoon door. Geniet er dus nog even flink van de komende twee maanden, ik ben al aan het aftellen tot we weer een ouderwets gezellige spelletjesavond kunnen houden. :)
    Liefst uit Amsterdam, Vera

  • 31 Oktober 2015 - 19:46

    Tamrara:

    Wat een mooie verhaal ietje en wat beleef je prachtige dingen. Zeker als je dieren heb gezien ben ik jaloers:P en wat gaaf dat je daar naar de Lion King bent geweest. Jaaa hij komt hier ook weer. Kunnen we er misschien samen heen:D
    hihi ik ben stiekem wel aan het aftellen, lijkt wel of je veel langer weg bent dan die vijf maanden maar voor jou zal de tijd wel vliegen.
    Geniet nog maar even van die 2 maanden, voordat je het weet ben je alweer thuis.
    Liefs Tamara

  • 12 November 2015 - 05:07

    Sjanna:

    Heerlijk al die verhalen over Australie! Haha, hier heb ik ook weer Australiers ontmoet en dan gaat het nog meer kriebelen om terug te gaan, maar zoals je zelf al zei: eerst de rest van de wereld ontdekken. Ga vooral zeilen rondom de Whitsunday Islands, het is duur maar zeker de moeite waard. Misschien ben je daar nu al, het is inmiddels alweer tweede week november! Ook leuk om te lezen hoe bijzonder je je verjaardag hebt kunnen vieren, eerst op stap en daarna in de trein, en dat je overal met mensen kunt afspreken. Gezellig! Ik ben best een beetje jaloers dat je het SOH van binnen hebt gezien. Geniet ontzettend veel van Aussie en ik kijk uit naar een volgend verhaal. Of moeten we daar nog lang op wachten? ;)

  • 19 December 2015 - 18:57

    Frans:

    Hoi Ireen bijzondere ervaringen doe je op met z'n reis en erg leuk dat je steeds weer nieuwe mede reizigers op je pad ontmoet.geniet van de laatste paar dagen samen met Lian en Niels. Gr Frans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ireen

Welkom op mijn weblog! Ik ga proberen hier regelmatig iets te plaatsen over mijn belevingen op Curacao.

Actief sinds 02 Sept. 2011
Verslag gelezen: 1495
Totaal aantal bezoekers 10504

Voorgaande reizen:

09 September 2011 - 18 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: