Het laatste stukje Azië - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Ireen Aart - WaarBenJij.nu Het laatste stukje Azië - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Ireen Aart - WaarBenJij.nu

Het laatste stukje Azië

Blijf op de hoogte en volg Ireen

28 Augustus 2015 | Maleisië, Cameron Highlands

Hallo,

Hier mijn derde en laatste blog vanuit Azië.
Mijn vorige blog eindigde in de hoofdstad van Laos en inmiddels ben ik via Thailand alweer in Maleisië beland. In het noorden van Laos ligt de stad Luang Prabang. Ik had al veel goede dingen over de stad gehoord en gelezen en alles was waar, wat een prachtige stad! Het centrum van Luang Prabang staat vol met mooie oude gebouwen en tempels en de straten zijn, in tegenstelling met de rest van Azië, breed en niet overvol met brommers en opdringerige tuktukdrivers, heerlijk om gewoon rond te slenteren dus! Vlakbij Luang Prabang is de adembenemende Kuang Si waterval (Google maar even ;)). Het blauwgroenige water gaat trapsgewijs heel rustig naar beneden waardoor er verschillende waterpoeltjes zijn waar je kunt zwemmen. Op diezelfde dag ben ik naar een olifantenpark geweest waar ik de olifanten heb gevoerd, geaaid en erop heb gereden. Daarna mocht ik op de nek van de olifant zitten en liepen we de rivier in waar ik hem mocht wassen, dit was echt super leuk! Gelukkig zat er een verzorger achter mij om me vast te houden want soms stak de olifant opeens zijn kop onder water waardoor je er bijna voorover afrolde, en dan weer met z'n kont onder water waardoor je bijna van z'n rug af gleed!
Na Luang Prabang ben ik met de bus en een boot naar 2 kleine dorpjes gegaan midden in de bergen. Hier kun je niet veel meer doen dan wandelen door de prachtige omgeving. Helaas regende het toen erg veel, vooral in het tweede dorpje. Dat dorpje bestond uit één modderige weg en dat was het. Gelukkig had ik hele leuke buren daar dus de dagen bestonden vooral uit lezen, kletsen, luieren in je hangmat en tussendoor lekker uit eten ;) Terug in Luang Prabang was het weer gelukkig iets beter want ik had een 2 daagse boottocht voor de boeg, namelijk naar de grens van Thailand. Op beide dagen duurde de boottocht zo'n 9 uur en tussendoor sliepen we op een eiland in het midden. De tweede dag zat er een heel nieuwsgierig Laotiaans meisje op de boot, denk dat ze 6 was. Zij ging naast iedere toerist zitten om te kijken wat ze aan het doen waren en waarschijnlijk in de hoop dat ze snoepjes zou krijgen. Ik had geen snoep maar wel een hele leuke opblaasbare wereldbol (met dank aan Anton en Marlies) dus daar hebben we mee gespeeld en daarna hebben haar broertje en zusje hem veel gebruikt. Ergens in de middle of nowhere meerde de boot aan om mensen af te zetten en ook het meisje ging daar van boord, met de bal ;) Ik hoop dat ze er veel plezier van heeft! 'S avonds konden we gelijk de grens met Thailand oversteken en hebben we met een groep een busje gehuurd die ons in 2 uur naar Chiang Rai kon brengen. Deze stad is niet zo bijzonder maar toen ik er was werd de verjaardag van Boeddha gevierd waardoor er optochten waren in de stad met muziekkorpsen en praalwagens, dat was leuk om de lokale bevolking zo bezig te zien. Daarna naar Chiang Mai geweest, een leuke stad met een enorme nightmarket. In Chiang Mai heb ik een kookcursus gedaan, heel erg leuk. We gingen eerst naar de markt waarbij we uitleg kregen over de verschillende kruiden en daarna gingen we koken. Nooit geweten dat ik zo goed kon koken, ik was vooral fan van m'n eigen curry! Het receptenboek wat we kregen is inmiddels in Nederland dus daar kan ik volgend jaar weer mee oefenen. In Chiang Mai had ik leuke kamergenoten en met twee van hen ben ik naar Pai gegaan. Pai is een heel chill, hippie-achtig dorpje in de bergen. Een fijne sfeer in een prachtige omgeving dus, perfect! We hadden daar scooters gehuurd dus ik heb 2 dagen met de jongens rondgetourd waarbij we onder andere gelopen hebben door de mooie canyon en hebben gerelaxed in natuurlijke hotsprings. De laatste avond op pad geweest met andere hostelgenootjes en dit was erg leuk en we bleken allemaal rond dezelfde tijd op het eiland Koh Tao te zijn dus daar hebben we alweer een reünie gehad, gezellig! Na Pai ben ik naar Ayutthaya geweest, dit is de oude hoofdstad van Thailand en nu vooral bekend om de mooie tempel ruïnes. Ik heb daar 2 dagen rond gelopen en gefietst en me verwonderd over hoe groot deze tempelsteden geweest moeten en hoe goed het bewaard is gebleven. Hoewel ik na 3 maanden Azië wel tempel-moe ben blijven deze hele oude tempels fascinerend. Daarna 2 dagen in Bangkok geweest voordat ik heerlijk vakantie ging vieren op Koh Tao, en daar was ik wel echt aan toe want reizen is best vermoeiend hoor! Elke keer kom je op een nieuwe plek waar je weer van alles wilt zien en doen dus vroeg op en lange wandelingen door de steden in de hitte. Ook de busritten zijn best vermoeiend en vooral heel lang. Morgen staat er een rit van 4 uur op de planning en dat noem ik een klein stukje. Als in mezelf dat hoor zeggen denk ik, "Hallo, 4 uur, je bent nog nooit in Maastricht geweest omdat dat zo lang reizen is..." maar hier is dat dus echt een klein stukje. Maar goed, tijd voor vakantie dus! Heerlijk een paar dagen uitslapen, zon, zee, strand en snorkelen. En tijdens één van de snorkeltochtjes zagen we een enorme schildpad zwemmen, hij was wel meer dan een meter groot! We hebben wel een half uur rond hem gezwommen, prachtig!
Op mijn laatste avond op Koh Tao werd de bomaanslag in Bangkok gepleegd, dat was wel eng want 2 dagen later zou ik daar weer zijn. Omdat het reisadvies positief bleef en Leroy gewoon zou komen besloot ik toch maar om mij geplande ferry te pakken en in de nachtbus te stappen. Aangekomen in Bangkok merkte ik niets van de aanslag, de stad was nog net zo chaotisch en druk als de week ervoor en ik had niet het idee dat er meer politie op straat was. Een dag later kwam Leroy aan, wat was het fijn om weer eens een vertrouwd iemand te zien! Samen een paar dagen bangkok verkend, biertjes gedronken en vooral heel veel gekletst en gelachen. Ook leuk om Azië weer eens te zien door de ogen van iemand die er nog niet aan gewend is en je weer te beseffen hoe anders het leven hier eigenlijk is, want inmiddels vind ik de meeste dingen al heel normaal. Na afscheid te hebben genomen van Leroy was het tijd voor mijn laatste Azië land, Maleisië. Mijn eerste stop was het eiland Penang, waar ik voornamelijk in Georgetown ben geweest. Dit is een leuk stadje met overal streetart, heerlijk om gewoon door rond te dwalen dus! Nu ben ik in de Cameron Highlands. Zoals de naam al zegt zit ik in de bergen en het is hier dan ook fris voor Zuid Oost Azië begrippen, 20 tot 25 graden, vestje aan dus ;) Ik moet nog even een lange broek shoppen voor ik naar Australië ga want daar zijn deze temperaturen nu heel normaal en ik moet daar nog wel even aan wennen. Dat het hier war frisser is, is juist ook wel fijn want in dit gebied kun je heel goed hiken naar de bergen en tussen de prachtige theeplantages! Vandaag heb ik een berg opgelopen van 1,5 kilometer hoog, door de jungle dus geen netjes aangelegd pad maar klauteren over boomstammen, vermoeiend maar erg leuk! Morgen naar Kuala Lumpur en dan volgende week naar Australië! En hoewel ik nu aan bijna alles gewend ben in Azië kijk ik toch ook wel weer erg uit naar de westerse wereld met gewone toiletten met wcpapier, goede wegen met verkeersregels en niet zo enorm veel troep op straat. Al ga ik alle vriendelijke mensen, het heerlijke eten en de lage prijzen wel missen! Ik wil zeker nog eens terug naar Azië want heb nog niet genoeg van Maleisië kunnen zien, ik wil het noorden van Laos graag nog eens buiten het regenseizoen ontdekken en er zijn tijdens deze maanden een hele hoop landen op mijn wensenlijstje bijgekomen want de wereld is zo prachtig en ik heb pas een heel klein stukje mogen zien!
De eerste 3 maanden van mijn reis waren geweldig, ik hoop dat de rest net zo leuk gaat worden, al mag de tijd best wat langzamer gaan ;)

Fijn warm weekend allemaal!

X Ireen

  • 28 Augustus 2015 - 13:42

    Nelly:

    Lieve Ireen, gelukkig weer een nieuw verslag, fijn dat je er weer tijd voor hebt gemaakt ,
    Hoewel we veel appen en af en toe skypen is het mooi om je uitgebreide verhalen, belevenissen te lezen. Blijf schrijven en laat anderen mee genieten van je mooie reis! xx

  • 28 Augustus 2015 - 15:22

    Vera:

    Jeeeh, eindelijk weer een verslag! :) Leuk om te lezen wat je allemaal beleeft daar, Australië zal je vast nog veel meer moois brengen! Deze week leek het in Amsterdam ook wel regenseizoen helaas, maar dit weekend schijnt het iets beter te worden.

    Geniet van alles wat je tegenkomt! Lies uit A'dam, Vera

  • 09 September 2015 - 17:04

    Dorenda:

    Super Ireen, wat heerlijk om in je verhaal te duiken en weer even met je mee te reizen, geweldig! Heel veel plezier verder, geniet ervan! Kijk uit naar je volgende verslag! Liefs, Dorenda & family

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ireen

Welkom op mijn weblog! Ik ga proberen hier regelmatig iets te plaatsen over mijn belevingen op Curacao.

Actief sinds 02 Sept. 2011
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 10502

Voorgaande reizen:

09 September 2011 - 18 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: