2,5 week onderweg - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Ireen Aart - WaarBenJij.nu 2,5 week onderweg - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Ireen Aart - WaarBenJij.nu

2,5 week onderweg

Blijf op de hoogte en volg Ireen

11 Juni 2015 | Vietnam, Ðà Lạt

Hallo!

Hier dan mijn eerste reisverslag. Ben nog niet eens 2,5 week onderweg maar heb nu al zo veel beleefd dat ik hoop dat dit niet een belachelijk lang verhaal wordt.

Ik begon mijn reis in Hong Kong, en wat een leuke stad is dat zeg! Ik kwam woensdagochtend plaatselijke tijd heel vroeg aan. Een mijn hostel opgezocht om mijn backpack te dumpen. Hoewel het nog vroeg was, was het al wel erg warm. Aan de warmte ben ik nog steeds niet gewend, hopelijk komt dat nog. Ik had een kaartje gekocht waarmee ik onbeperkt gebruik kon maken van de metro, ideaal want Hong Kong is groot maar zo ben je overal erg snel. Ik heb eerst een park op gezocht om een broodje te eten en vervolgens gewoon wat gaan lopen en zo kwam ik op een pier terecht waar ik een eerste blik op de indrukwekkende skyline kon werpen, wauw! Op de pier waaide het flink dus even lekker kunnen afkoelen en de rest van de dag uit kunnen stippelen. Op woensdag zijn de musea gratis te bezoeken, fijn! Ik ben eerst naar het Museum of History gegaan, leuk om te zien hoe Hong Kong door de eeuwen heen uit het niets is ontstaan. Er waren overal in het museum kleine bioscoopjes, de filmpjes waren vast interessant maar ik kan me er weinig meer van herinneren omdat ik vooral aan het vechten was tegen de slaap, fijn zo'n jetlag. Daarna naar het spacemuseum geweest maar daar kon ik echt geen concentratie meer voor opbrengen dus vooral even lekker gezeten en gebruik gemaakt van de wifi. Vervolgens naar de kade gelopen om de skyline te bewonderen en met de starferry naar Hong Kong Island gegaan, prachtige overtocht van zo'n 15 minuten van de ene skyline naar de andere. Na het eten wilde ik snel terug naar Kowloon om vanaf de kade The Symphony of Lights te bekijken maar de reis duurde wat langer dan gepland dus alleen de laatste 5 minuten gezien, oeps! Vervolgens naar her hostel gegaan en daar de klok rond geslapen, heerlijk, weg jetlag! De tweede dag heb ik vooral besteed op de kant van Hong Kong Island. Eerst met de Peak Tram omhoog gegaan. Dit is een heel oud trammetje die heel steil omhoog gaat terwijl je ondertussen uitzicht hebt op de skyline, heel spectaculair. De tram brengt je naar de Peak, het uitzichtpunt van Hong Kong. Gelukkig was het helder weer (tussen de buien door) waardoor je een prachtig uitzicht had. Ook nog de wandeling rondom de Peak gedaan. Die was 3,5 kilometer en er stond een uur voor, leek mij erg lang maar door de warmte, de nodige drink- en fotopauzes was je idd wel een uur bezig. S avonds ging ik terug naar Kowloon om daar de nightmarket te bezoeken, hier ging ik op straat eten en kwam naast een man uit Korea te zitten. Daar een tijd mee gepraat en hij vond het erg leuk dat ik uit Nederland kwam want Guus Hiddink is daar nog steeds een grote held. Hij vroeg wat Hiddink nu deed maar dat wist ik niet. Lees ik een paar dagen geleden dat hij nu de bondscoach is van oranje, oeps dat had ik even gemist... Na het eten optijd naar de haven gegaan voor de lichtshow. Nu wel alles gezien maar het bleek niet zo heel boeiend. De derde dag heb ik vooral besteed aan het bezichtigen van verschillende tempels, allemaal erg mooi, sommige wel erg toeristisch en dus super druk. S avonds op tijd naar het hostel gegaan want de volgende dag vloog ik vroeg naar de 2e bestemming: Vietnam! Ik kwam aan in Hanoi, een super drukke en hectische stad, wel even wennen na het georganiseerde Hong Kong. Ik had al veel gelezen over het chaotische verkeer en alles bleek waar. De straten zijn afgeladen met voornamelijk scooters en ik heb geen enkele verkeersregel kunnen ontdekken, iedereen rijdt dwars door elkaar en er wordt constant getoeterd. Niemand stopt of remt af, ook niet als je als voetganger de straat wilt oversteken. Je moet dus gewoon langzaam, en in het zelfde tempo de straat oversteken en dan rijdt iedereen om je heen, het is ongelofelijk dat er zo weinig ongelukken gebeuren. Hanoi was niet echt mijn stad, misschien kwam het doordat ik het te warm vond om echt veel te bezichtigen of omdat de overgang naar het echte Azië wat snel ging, ik weet het niet maar ik kon de charme van de stad niet echt ontdekken. Desondanks heb ik het er wel naar m'n zin gehad, zo ben ik de eerste avond opgetrokken met een Vietnamees meisje dat me aansprak omdat ze graag haar Engels wilde verbeteren (moet je net bij mij zijn, haha), zij heeft me de nightmarket laten zien dus dat was een leuke avond, verder heb ik een groeps walking tour door de stad gedaan, gebbqt met het hostel en werd er een bierbingo georganiseerd, dit was erg gezellig ;)
Ik ben 3 nachten in Hanoi gebleven en heb toen een tour gedaan naar Halong Bay, een van de 7 wereldwonderen van de natuur. Ik had gekozen voor een cruise waarbij je één nacht op de boot sliep en 1 nacht in een bungalow op het strand. De rit naar Halong Bay duurde zo'n 4 uur en naar mate de tijd verstreek kwamen de bergen steeds meer in zicht. We bleken een mooie boot te hebben en een erg leuke gids, Tom Cruise. Hij heette namelijk Tom en werkte op een cruise dus we mochten hem zo wel noemen. Het waren 3 prachtige dagen met een hele leuke, gevarieerde groep. De eerste dag hebben we een grot bezocht, gekajakt en gezwollen en naar een prachtige zonsondergang gekeken, en dit alles tussen de prachtige rotsen die overal uit het water staken, begrijpelijk dat dit als één van de wereldwonderen is bestempeld. De 2e dag stond ik om 6 uur alweer op het dek voor een tai chi van Tom Cruise. Het was een bijzondere begin van de dag! De tai chi was behoorlijk lastig te volgen, zeker om 6 uur s ochtends dus stond ik regelmatig met de verkeerde voet voor of met de verkeerde hand boven mijn hoofd. Gelukkig was ik niet de enige ;) Deze dag hebben we ook nog een pearlfarm bezocht waar ze iets In oesters stoppen waardoor parels kunnen ontstaan. Vervolgens ging een deel van onze groep op een kleiner bootje op weg naar het eiland voor de 2e nacht. Het was prachtig, wat zand, palmbomen, houten hutjes on te slapen, alleen het helder blauwe water ontbrak nog aan het perfecte plaatje maar het aanwezige donkere water functioneerde ook prima om af te koelen. Tijd voor een middag luieren, lezen, zwemmen en drijven. De 3e dag voerde we terug naar de haven en begon de reis terug naar Hanoi. Het waren drie fantastische dagen met leuke mensen, heerlijk eten, ultieme ontspanning en volop genieten. Eenmaal aangekomen in Hanoi had ik nog een uur over voordat mijn nachtbus naar Hoi An vertrok, een reis van zo'n 18 uur, tja ook dat hoort erbij. Gelukkig heb ik redelijk kunnen slapen en verliep de reis vlot. Ik bleek in dezelfde bus te zitten als 3 Israëlische jongeren die de eerste 2 dagen op dezelfde boot in Halong Bay zaten. In Hoi an 3 dagen met hun opgetrokken, dat was erg leuk. Ik had al veel goede verhalen over Hoi An gehoord en alles was waar, wat een heerlijk stadje! Het is redelijk rustig waardoor je normaal kon fietsen, zelf scooter kon rijden (al ging ik veilig achterop) en waar ik oerhollands naar het strand ben gefietst. S avonds is alles mooi verlicht met vrolijk gekleurde lampionnen, er zijn mooie bezienswaardigheden en heerlijk eten,, echt een stadje waar je een beetje verliefd op wordt. Mijn reismaatjes vertrokken na 3 dagen en ik besloot nog een dagje te blijven om de ruïnes van My Son te bekijken. Dit was ooit een tempelstad maar door de bombardementen van de Amerikanen is er weinig maar van over. Nog steeds is het een heilige plek en de ruïnes liggen in een mooie groene omgeving dus het was een mooie tour. S avonds pakte ik weer een nachtbus naar Dalat dit keer, weer zo'n 18 uur. Niet veel geslapen maar de reis verliep vlot, alleen het laatste stuk duurde lang. Om half 7 s ochtends waren we aangekomen in Nha Trang waar we allemaal de bus uit moesten. Om half 8 zouden we met een klein busje verder gaan maar dit werd uiteindelijk pas om 9 uur. Dalat ligt in de bergen dus we reden zo'n 4 uur lang door de mooie natuur. Op een gegeven moment deed de airco het niet maar dus reden we met de deur open verder, kan gewoon hier... Dalat is een vreemde plaats, het lijkt op een attractiepark want op het grote meer voort iedereen rond in trapzwaantjes, er zijn koetsen met paarden ervoor, er staan vreemde gebouwen en overal zijn babyblauwe en -tandems te huur. In Dalat is het ook 'koud', gemiddeld zo'n 25 graden overdag en s avonds nog wat kouder, een enorm verschil met de 37 graden uit Hoi An. De locals lopen hier s avonds met winterjassen en mutsen, echt waar! Het toerisme is vooral gericht op de prachtige natuur rondom de stad. Gisteren heb ik canyoning gedaan, waarbij je abseilend van watervallen ging, geleed van waterslides en sprong van rotsen. Het was allemaal erg spannend maar ook ontzettend gaaf! Morgen vertrek ik naar Mui Ne, een rit van 4 uur naar een zon, zee, strand bestemming.

Tot nu toe ben ik blij dat ik de stap heb genomen om te gaan reizen! Ik heb al prachtige dingen gezien en meegemaakt, leuke mensen ontmoet en tot nu toe vermaak ik me prima. Fibromyalgie-technisch gezien gaat het ook erg goed, ik heb hier door de warmte een heel stuk minder pijn dan in Nederland dus dat is erg fijn! Ook ben ik al bezig met de bucketlist opdrachten die een groot aantal van jullie hebben meegegeven, zo zijn de eerste selfies gemaakt, is mijn naam in het Vietnamees geschreven, zijn er etenfoto's gemaakt, heb ik titanic gespeeld, heeft er wierook in Hong Kong gebrand en is het eerste kaartje op weg naar Nederland.
N
Waarschijnlijk nog een week in Vietnam te gaan voordat ik de oversteek maak naar Cambodja.

Ik maak redelijk wat foto's maar heb tot nu toe weinig tijd (of vooral weinig zin) om ze uit te zoeken voor Facebook, zal binnenkort weer wat plaatsen. Voor een iets regelmatigere update kun je me opzoeken op Instagram (Ireen van Aart of ireen_ ) daar probeer ik elke dag een foto op te zetten.

Nou dat was hem wel voor dit keer.

Alvast een fijn weekend allemaal, geniet van het mooie weer!

Liefs Ireen


  • 11 Juni 2015 - 18:30

    Nelly:

    Lieve ireen, leuk en duidelijk geschreven. Het lijkt dat je al veel langer weg bent, zeker nu we kunnen lezen wat je allemaal al gedaan hebt.
    Hopelijk blijf je zin en tijd hebben om regelmatig wat te schrijven! Geniet xm

  • 11 Juni 2015 - 18:42

    Papa:

    Hoi Ireen, wat een geweldig verslag. via kwmd hadden we al de grote lijnen meegekregen, maar dit verslag geeft ons een nog beter beeld. Fijn dat je het zo heerlijk naar je zin hebt. Door alle berichten en foto's lijkt het of niet zover weg bent en tot nu toe valt het mee dat je bijna an de andere kant van de wereld bent. Het lijkt of je al een paar maanden weg bent i.p.v. 16 dagen, misschien komt het omdat we je nu nog zo goed kunnen volgen door alle berichten. Veel plezier en een dikke knuffel van ons.

  • 11 Juni 2015 - 19:02

    Tobias:

    Klinkt allemaal goed, geniet ervan!!

  • 11 Juni 2015 - 19:25

    Iris Weultjes:

    Wauw wat heb je al enorm veel beleefd in 2 weken! Heel erg leuk om te lezen:-) geniet ervan!!! X Iris

  • 12 Juni 2015 - 16:17

    Monique:

    Lieve Ireen,

    Wat leuk om een reisverslag van je te lezen. Zo te zien heb je het ook vooral erg druk met zoveel mogelijk indrukken opdoen! Sta je ook nog met Tom Cruise op de foto haha!Lieve Ireen heel veel plezier en blijf vooral schrijven! Pas ook goed op jezelf xxxx Monique

  • 12 Juni 2015 - 18:58

    Sjanna:

    Ireen! Wat fantastisch om te lezen! Ik snap wat je bedoelt als je begint met: Ik hoop dat dit niet al te veel leesvoer zal worden.. Blijf vooral schrijven, het is erg leuk om je avonturen zo mee te maken. Heel stoer dat je dit doet. Ik ben zelfs een beetje jaloers!! Ik ga je zeker even opzoeken op Instagram. Normaal open ik die app 1x per maand maar dan zal ik dat voortaan iets frequenter doen. Blijf gezond, veilig en bovenalles: GENIET!

  • 12 Juni 2015 - 19:29

    Thecla :

    Stoer nichtje hoor , alleen op stap. Maar geweldig dat je zo kunt genieten. LIeve Ireen, we zijn benieuwd naar je volgende belevenissen.
    Frans en Thecla

  • 15 Juni 2015 - 19:54

    Klaas Kuijper:

    Leuke reis hoor door Vietnam.
    Maar ik mis je wel .
    Veel succes :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ireen

Welkom op mijn weblog! Ik ga proberen hier regelmatig iets te plaatsen over mijn belevingen op Curacao.

Actief sinds 02 Sept. 2011
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 10513

Voorgaande reizen:

09 September 2011 - 18 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: